Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 april 2013

Uit het dagboek van een renner

Uit het dagboek van een man die ook de Stelvio op zijn lijstje kon zetten.


De Stelvio vanuit Prato was mijn eerste Italiaanse beklimming. Een lengte van 25,4 kilometer, een hoogteverschil van 1842 meter en 48 haarspeldbochten... Laat ik maar beginnen met de conclusie: wat een waanzinnige ervaring! Ik heb mij niet laten verleiden om het gevecht met de berg aan te gaan. In plaats daarvan reed ik in mijn eigen tempo en beleefde iedere meter van de berg. Het resultaat daarvan is een beleving om nooit te vergeten. De Stelvio begint heel geleidelijk. Het is opletten dat je tijdens de eerste kilometers geen kruit aan het verschieten bent dat je later nog hard nodig zal hebben. Het duurde even voordat ik de eerste haarspeldbocht (van de 48 in totaal) had bereikt, maar toen ik die eenmaal was gepasseerd kon het aftellen beginnen. Een eenvoudig klusje zou je zeggen, zeker omdat de bochten ook nog eens keurig genummerd zijn. In werkelijkheid bleek het allemaal niet zo eenvoudig. Mijn gevoel kwam op geen enkele manier overeen met de feitelijke werkelijkheid: na verloop van tijd was ik ervan overtuigd dat het aantal bochten dat ik al was gepasseerd en het aantal bochten dat nog zou komen opgeteld veel meer dan 48 zou moeten zijn. Skill Shimano mannen schoten mij voorbij. Nee, gelukkig geen Kenny van Hummel volgens mij. Kenny van Hummel is een rasechte sprinter. Fantastisch in een vlakke finale, maar in de bergen heeft hij niets te zoeken. Iedere verkeersdrempel onderweg is voor hem al snel een beklimming van de buitencategorie. Tijdens de bergetappes in de Tour de France 2010 gaf Kenny een volkomen nieuwe dimensie aan het begrip afzien. De vernedering bleef mij bespaard dat ook Kenny van Hummel nog even voorbij kwam stuiven. Of misschien kwam hij wel voorbij stuiven, maar wilde ik het gewoon niet zien... De strenge wielerwet die ik mijzelf heb opgelegd bepaalt dat een beklimming alleen telt als ik de top zonder onderbreking heb weten te bereiken. Uitsluitend voor het geval van materiaalpech is er binnen deze wet een artikel opgenomen waarin ruimte wordt geboden om te kunnen stoppen onderweg. De vraag hoe erg ik het zou vinden wanneer ik materiaalpech zou krijgen begon hoe langer hoe meer trekjes van verleiding te krijgen. Tussen de bomen kan je niet echt goed zien hoe zwaar de beklimming is; je voelt het alleen. Na het passeren van de boomgrens wordt de zwaarte van het stuk dat nog komen gaat ook heel zichtbaar. Dit gaf mij allerminst een geruststellend gevoel! Aan de voet van de berg was er nog een aangenaam temperatuurtje. Als warmte de neiging heeft om op te stijgen, waarom is het op deze hoogte dan zo snijdend koud? Bovendien is het op deze hoogte happen naar zuurstof. Ik begreep opeens wat voorgangers van mij bedoelen wanneer zij de Stelvio een adembenemende ervaring noemen. Het leek alsof de afstand naar de top alleen maar groter werd met iedere meter die ik vooruit reed. Pas bij het bereiken van de laatste haarspeld begon ik te geloven in een succesvolle afloop. Het heeft mij heel wat moeite gekost, maar uiteindelijk is het mij toch gelukt: ik had de top bereikt. Vrijwel direct filterde mijn geheugen al het afzien keurig weg. Wat overbleef was een geweldig mooie tocht naar het hoogste punt waar ik ooit met een racefiets was geweest. Absoluut een fantastisch mooie klim!

Laatste bijeenkomst

Er is meer getraind dan voorgaande jaren, er zijn zelfs blessures ontstaan, er zijn toertochten gereden, er zijn fietsen aangeschaft, er zijn lekke banden gereden, er zijn tenu's aangeschaft en er is al veel gelachen en er zijn nieuwe vriendschappen ontstaan. Allemaal schitterend om te zien ( muv blessures )

De organisatie ziet dat bij de meesten van ons geen onderschatting in het woordenboek hebben staan.
Voordat we de rit naar Italiƫ gaan maken willen we nog een keer samen komen. Eenieder ontvangt een mail met datum en plaats van samenkomst. In deze bijeenkomst zullen we de navolgende punten nog kort bespreken, waarna we het restant van de wijn op kunnen maken.

- Vervoer. Er zijn al een aantal mensen die de wagen vol hebben. Wie rijdt er allemaal.
- Transport fietsen en materialen.
- Kamer indeling ( herhaling )
- Aankomst en vertrek.
- FinanciĆ«n 
- Tonen teamkleding
- Vragen ronde

Groeten
De organisatie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten